Low Waste

Samen douchen is ook fijn!

Hoe kan je minder afval produceren? Sinds dit voorjaar delen Nieskje van der Meer, Lisette Verschoor en Germa Kamsma-Kunst tips met elkaar en met jou om zuiniger met energie en grondstoffen om te gaan.

Gastschrijver, boekhouder Els Stellema, geeft 8 bespaartips om verder te komen in het proces van minder afval produceren.

Tip 1: Bespaar energie: samen douchen is ook fijn!

Het zal je vast niet ontgaan zijn: het gas is erg duur geworden. We zijn aan het overstappen op andere energiebronnen. Maar voor het milieu is het beter om met álle energiebronnen zuinig om te gaan en niet meer te nemen dan nodig is. Je bespaart hiermee geld, maar nog belangrijker is dat er voor onze kinderen nog een mooie aarde over is met genoeg om van te leven.

Elke week komen er een paar bespaartips op de website om ons eraan te herinneren zuinig met grondstoffen om te gaan.

Deze week de eerste, de titel verklapte het al: samen douchen is ook fijn en bespaart energie!

Tip 2: Wintertijd: waarom?

Vorige week zijn we begonnen met het delen van tips om energie en grondstoffen te besparen. Dit is erg belangrijk omdat er dan voor onze kinderen ook een mooie aarde is met genoeg om van te leven.

De wintertijd is gestart. Maar waarom hebben we een zomer- en wintertijd?

Het is in de jaren 70 opnieuw ingevoerd omdat er toen een grote oliecrisis in de wereld was. In de zomer wordt het zo vroeg licht, dat er veel daglicht verloren gaat. Door de klok een uur vooruit te zetten, is het ’s avonds een uur langer licht. Je kan langer gebruik van daglicht maken en bespaart op energie.

Tip3: Better led as net!

Deze week weer een tip om energie en grondstoffen te besparen. Dit is erg belangrijk omdat er dan voor onze kinderen ook een mooie aarde is met genoeg om van te leven.

Vorige week is de herkomst van de zomertijd uitgelegd: je kan langer gebruik van daglicht maken en hoeft past later op de dag het licht aan te doen.

Je kan ook energie besparen door gloeilampen te vervangen door led lampen. Een led lamp met een verbruik van 7,5 watt geeft evenveel licht als een gloeilamp met een verbruik van 75 watt! Het licht van spaarlampen, de voorlopers van ledlampen, is fel wit. Maar ledlampen geven gezellig warm wit licht voor een fractie van het verbruik van een gloeilamp.

Tip 4: Ga naar bed met Laudato Si’

Ga ’s avonds wat eerder naar bed (met een goed boek), dan kan de kachel eerder uit. Rond de viering op zaterdagavond is de bibliotheek van de Dominicus kerk open. Er is een ruime keus in spirituele boeken die gratis te leen zijn. De encycliek Laudato Si’ van paus Fransiscus is ook het lezen waard. Alle “Mensen van goede wil” worden opgeroepen om met respect en eerbied om te gaan met de aarde en de armen. Om hier handen en voeten aan te geven is de werkgroep “low waste” van de Vitusparochie van start gegaan. En van hen krijg je elke week een bespaartip. We hopen dat jij ook meedoet met besparen. Heb je leuke tips dan kan je die doorgeven aan: kerkelijkbureau@vitusparochie.nl

Tip 5: Geef je kadootje door

Wie zoet is krijgt lekkers en misschien ook wel een cadeau. Maar misschien vind je je jouw cadeau maar zo zo. Maak een ander er dan mee blij. Zo staat de retourservice niet in de rij.

Tip 6: O Dennenboom: je takken waren wonderschoon

Sinterklaas is voorbij. En misschien schaf je wel een kerstboom aan. Het kost veel tijd en energie om een kerstboom te kweken. En gaat dat boompje dan na de kerst weer bij het afval? Denk er eens over om een kerstboom te nemen die in de tuin kan. Een kerstboom met een ruime kluit, vooral die in een kuip is opgekweekt, kan in de tuin gezet worden. Zet hem eerst een paar dagen in een koele ruimte en plant hem als het niet vriest. Maak een gat met goede tuingrond en geef hem geregeld het hele jaar door water. Een boom die tot aan de grond met groene takken bekleed blijft zoals Picea Omorika of Abies Grandis is het meest geschikt.

Tip 7: Poppetje gezien gordijntjes dicht

Met  goede gordijnen die je dichtdoet zodra het donker wordt houd je de warmte beter binnen. Gordijnstof wordt warmer dan glas en daardoor voelt het behaaglijker met de gordijnen dicht. Het tocht ook minder.

Week 51 Kerstdiner in januari?

Met kerst doe je extra je best in de keuken om daarna gezellig te genieten van het kerstdiner. Vaak is er nog genoeg heerlijks over. Volgens het Voedingscentrum zijn maaltijdrestjes nog 3 maanden houdbaar in de vriezer. Je kan in januari van de restjes en verse groenten weer een heerlijk diner maken en daarvoor hoeft het geen kerst te zijn!

Week 52 De beste wensen!

Misschien mag er weer vuurwerk afgestoken worden. Om de natuur te beschermen is het belangrijk om alle vuurwerkresten snel en goed op te ruimen. Zo voorkom je dat schadelijke stoffen uitspoelen naar de bodem en het oppervlaktewater en plastic achterblijft in de natuur. Vuurwerkresten horen bij het huishoudelijk restafval.

Vanaf deze plaats: de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Werkgroep Low Waste Vitusparochie en boekhouder Els Stellema