foto’s passiespel op feestdag St. Vitus

meer foto’s onderaan pagina

Prachtige Sint Vitus Passie uitgevoerd in Bonifatiuskerk door Promovocaal

Het spel gaat over de Vituskerk in Wetsens, waar in 1842 tijdens de preek over Simson, de toren door een hevige storm instort. De kerk blijft staan.

Én het gaat over Vitus, die als Romeins kind als christen wordt opgevoed door zijn christelijke pleegouders.

De vader van Titus, die hem op 12-jarige leeftijd komt halen, wil dat hij zijn christelijk geloof afzweert. Dat weigert Vitus te doen; hij blijft zijn geloof trouw. Vitus sterft na te zijn gemarteld in de leeuwenkuil en in de kokende olie.

De Sint Vitus Passie (eerder opgevoerd in Wetsens in het kader van Culturele Hoofdstad 2018) is een drieluik dat zich afspeelt op verschillende plaatsen en tijden:

• Dagon, de tempel 1000 v. Chr.
  • Sicilië, Vitus 300 n. Chr.
  • Wetsens, St. Vituskerk 1842 en 2018
Een muzikaal liturgisch drama, met vocale solisten (Vitus, Crescentia, Modestus, Simson en de predikster), koren (kleinkoor en publiekskoor) en diverse instrumenten: harp, piano en orgel, euphonium, dwarsfluit, viool en slagwerk.

Prachtige zang en spel.
Foto’s Ida Jorna

Een foto-impressie (15 juni 2018)