Ook buurt welkom in nieuwe Titus Brandsma Huis in Leeuwarden

Frans Jansen, bestuurslid bij de parochie, en pastor Lysbeth Minnema in de vernieuwde Franciscuszaal, waar de bogenstructuur weer goed zichtbaar is gemaakt en onder de vloerbedekking een visgraatparket lag. Foto Hoge Noorden/Jaap Schaaf Foto: Jaap Schaaf

Na een grondige verbouwing wordt het Titus Brandsma Huis in Leeuwarden, de oude pastorie van de Sint-Bonifatiuskerk, vandaag (vrijdag) heropend. Niet alleen als kerkelijk centrum, maar ook als huis van ontmoeting voor buurtbewoners.

De werkzaamheden namen zo’n driekwart jaar in beslag. Er moest dan ook heel wat gebeuren. De ruimtes op de begane grond van het rijksmonument naast de katholieke kerk waren danig verouderd, verf bladderde af en de warmte ging door het dak.

Nu zijn de Franciscus- en Vituszaal weer bij de tijd gebracht en de keuken en sanitair volledig vernieuwd. Bovendien is het hele gebouw toegankelijk gemaakt voor mindervaliden en verduurzaamd door middel van muur- en dakisolatie. Alleen de vitrage hangt nog niet, die moet uit Italië komen.

Huurappartementen

Waar voorheen op de eerste en tweede verdieping werkkamers en opslag van de Sint-Vitusparochie waren, zijn nu vier comfortabele huurappartementen gecreëerd. Adema architecten in Dokkum tekende voor het ontwerp, waarbij zoveel mogelijk authentieke elementen weer zichtbaar zijn gemaakt.

Zo werden oude balkenplafonds tevoorschijn getoverd vanachter zachtboardplaten en verhulde oude vloerbedekking een prachtig visgraatparket. Dankzij een kleurexpert zijn de kleuren zoals Pierre Cuypers (architect Bonifatiuskerk, IJ) die had bedacht, weer teruggebracht.

,,Het is een prachtig gebouw dat we wilden behouden voor de toekomst. Met de inkomsten van de huurappartementen kunnen we nu het hele gebouw onderhouden, ook als de inkomsten vanuit de kerk dalen’’, vertelt pastor Lysbeth Minnema.

‘Huis van ontmoeting’

Net als vóór de verbouwing kunnen er in de ruimtes op de begane grond lezingen worden gehouden, bijbelgroepen en andere spirituele activiteiten. Nieuw is dat het daarnaast een ‘huis van ontmoeting’ wordt; zodra de coronasituatie het toelaat, staat de deur elke morgen open voor iedereen.

,,Voor een kopje koffie, een praatje, de krant of een spelletje. In coronatijd zitten mensen soms hele dagen alleen thuis. Ik heb veel contact met mensen aan de rand van de samenleving. Die hebben vaak een klein netwerk dat soms alleen uit hulpverleners bestaat. Ik ben blij dat ik hen straks kan uitnodigen voor een kopje koffie hier’’, zegt diaconaal opbouwwerker Minnema.

‘Eigen talenten inzetten’

Ook mensen met praktische vragen rond geld, die worstelen met brieven van instanties, kunnen straks aankloppen in het Titus Brandsma Huis en eens in de maand wordt er een maaltijd gekookt.

Minnema: ,,En we streven ernaar dat bezoekers ook hun eigen talenten inzetten om mee te werken aan het ontwikkelen van een gastvrij huis. Of je nu kunt breien, koken of paastakken maken. Op die manier willen we het onderscheid tussen vrijwilligers en bezoekers kleiner maken. Iedereen is welkom of je nu gelovig bent of niet.’’

In de middag en avond moet het huis nog sterker dan eerder een centrum van spiritualiteit en catechese worden voor de hele parochie en andere belangstellenden.

Snel open

De benodigde 1,5 miljoen euro kwam op het kleed dankzij zo’n veertig fondsen en stichtingen, een bijdrage van de parochie en een subsidie van twee ton van de provincie.

Vanwege dat laatste mag gedeputeerde Klaas Fokkinga vrijdag de openingshandeling verrichten, waarna pastoor Bert van der Wal de parochiële ruimtes zal inzegenen. De bijeenkomst is, vanwege corona, alleen voor genodigden.

Minnema: ,,We hadden eigenlijk een openingsprogramma voor het hele weekend bedacht, met minilezingen en muziek in de kerk. Dat kan helaas niet doorgaan, dus we hopen dat we snel open kunnen zodat de parochianen het resultaat van de verbouwing toch kunnen zien.’’

In de Leeuwarder Courant van zaterdag een verhaal over kerkelijk erfgoed dat in de knel komt door de sluiting van veel kerken.