pinksteractie 11-19 mei

nieuwsbrief feb-mrt

activiteiten Titus Brandsma Huis april-2024

Project Plasticvrij Vasten

De zes weken voor Pasen (31 maart) zijn weken van bezinning op wat echt belangrijk is in het leven; met weglaten van wat overbodig is en ons maar afhoudt van de essentie van gelovig en “groen” leven. Drie geloofsgemeenschappen in Leeuwarden hebben voor deze periode samen een project opgezet: ‘Plastic Vrij Vasten 2024’.

website: https://plasticvrijvasten.my.canva.site/
boekje: https://www.geloveninleeuwarden.nl/uploads/1707308038_2024-02-02-BOEKJE-Plastic-Vrij-Vasten.pdf

Read more ›

nationale bedevaart jubeljaar 2025

klimaatvraagstuk, kerken staan samen sterk

Dinsdag 10 oktober was in de Grote kerk te Leeuwarden de start van het Convenant Groene kerken.
We linken hieronder graag naar twee artikelen uit het Friesch dagblad waarin u meer kunt lezen over de ondertekening van dit convenant.

FD-artikel Lodewijk Born
FD-artikel J.A. Brink

Low Waste – tips duurzaamheid

gebeden voor Oekraine

missie en visie 2022 – 2027

Laudato Si 23 april over klimaatverandering in Ethiopie

Laudato Si – 23 april vertellen Sible en Ciel Huitema over de gevolgen van de klimaatveranderingen in Ethiopië

Onlangs zag ik in het Titus Brandsma Huis de film The Letter. De titel zegt niet zoveel. De film doet dat wel. De titel komt van ‘de brief ‘ van paus Franciscus met de titel Laudato si.

De film is het verhaal van een aantal mensen die de gevolgen van klimaatverandering aan den lijve ondervinden. En als je even nadenkt, die gevolgen voelen wij ook.: stikstofcrisis, opwarming van de aarde, geen huizen kunnen bouwen, verdroging en verwoestijning, extreme weersomstandigheden, dagelijkse verhalen op televisie.

Maar wat kunnen we doen. Met kleine stapjes onze weg zoeken? Waar kunnen we grotere stappen maken? Wat hebben we persoonlijk te bieden en te gebruiken? Ik denk dan aan geld, kennis, aandacht en liefde. Ik noem maar enkele woorden die in me opkomen.

Geld
Er is armoede, maar de meeste mensen hebben genoeg. En genoeg is genoeg,  toch. Je hoeft niet nog meer spullen te kopen. En geef eens wat extra aan goede doelen op het gebied van natuur en milieu.

Kennis
Als je weet hoe slecht het is voor de dieren in de bio-industrie, dan kun je er wat aan doen. Als je weet hoeveel gif wordt gebruikt aan een luxe product als bloemen, dan kun je wat doen. Vergroot je kennis en bedenk wat je kunt veranderen te beginnen bij jezelf.

Aandacht
Als je aandacht hebt voor het milieu dan let je op wat en waar je koopt. Hoe het is verpakt en waar het is gemaakt. Aandacht is ook nodig voor alle mensen die hier leven en een levenswaardig bestaan willen.

Liefde
We moeten moeder Aarde liefhebben en er goed voor zorgen. We hebben maar één aarde.

We moeten het samen doen. En delen met elkaar.
Daarvoor hebben we in onze parochie de Laudato si-groep. die organiseert 23 april een avond waar Sible en Ciel Huitema vertellen hoe de klimaatveranderingen in Ethiopië gevolgen hebben voor de mensen daar. En hoe die mensen zich aanpassen om toch een toekomst te hebben.

Gerdy Hahn