pauselijke onderscheiding voor koster Cor Kuijpers

Onderstaand bericht is overgenomen van de website van de Leeuwarder Courant

Koster Cor Kuijpers.
Koster Cor Kuijpers. Foto: Ydwine R de Boer

Koster Cor Kuijpers (78) van de St. Dominicuskerk in Leeuwarden is zaterdagavond na de kerkdienst verrast met de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice.

De 78-jarige koster kreeg de onderscheiding van pastoor Bert van der Wal. Kuijpers is al vanaf zijn zestiende betrokken bij het praktische kosterswerk in de kerk. Eerst assisteerde hij naast zijn misdienaarwerk de toenmalige koster Potma. Later deed hij het werk zelfstandig.

De beheerscommissie van de Dominicuskerk heeft de onderscheiding via de pastoor en het bisdom aangevraagd. ,,De wel vaker uitgereikte bisdompenning is te weinig voor een man met zijn verdiensten’’, zegt Hans Jorna, secretaris van de beheerscommissie. ,,Kuijpers heeft met vele pastoors gewerkt. Hij kon hen zelfs adviseren over liturgische kleuren en over rituelen. Hij is een echte vraagbaak. ’’ De vrijwilliger had zaterdagavond eigenlijk geen dienst, maar werd naar de kerk gelokt door een ruilverzoek van een collega-koster.

De ouders van Cor Kuijpers hadden een winkel met religieuze artikelen op de Leeuwarder Nieuwestad. Zijn hele arbeidzame leven werkte hij zelf bij warenhuis V en D. Hij was leidinggevende op de stofferingsafdeling.

De onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice (voor de kerk en de paus), het hoogste ereteken dat een leek in de Rooms-Katholieke Kerk kan krijgen, werd in Leeuwarden het laatst in 2005 uitgereikt. Destijds aan Joop de Kleine, voorzitter van de Titus Brandsma Parochie en actief in de Stichting Sint Bonifatiustoren. De parochie heet inmiddels Sint-Vitusparochie.