‘uitdaging’ blog 19 van pastor Minnema

Terwijl ik uitkijk op het dak van de buren zie ik een kat jagen op een vogeltje. Het vogeltje lijkt poeslief uit te dagen door steeds een beetje verder te hippen en weg te vliegen als de kat in de aanval gaat. Met een grote sprong beland de kat in een plas op het dak en is het vogeltje gevlogen.

Ook het coronavirus lijkt zo te werken. Net toen we in de zomer het vertrouwen kregen dat het ergste leed geleden was, is hij weer dichterbij gekomen met grote sprongen. Uitdagend kijkt het virus ons in de ogen. Pak me dan, lijkt het te zeggen, maar we krijgen er maar geen greep op. We zijn als de kat en springen steeds dieper het moeras in van veel besmettingen en nieuwe maatregelen.

Het maakt me soms moedeloos. Terwijl het goed voor elkaar was in de kerken en we veilig konden vieren met elkaar, moeten we toch terug naar maximaal 30 mensen in de vieringen. Net hadden we de Sant´Egidiomaaltijden in september weer opgestart en nu stoppen we er weer mee om te voorkomen dat op die bijeenkomsten het virus zich verspreidt onder kwetsbare mensen. Het kan niet anders. Ik houd me vast aan dat gezegde: ´waar een deur wordt gesloten, zetten we een raam open.´

Het is een uitdaging om te zoeken naar wat wel kan. Het is belangrijk elkaar te laten weten dat we ons verbonden voelen met elkaar door een kaartje, een telefoontje, een mailtje, een appje, een bericht via facebook of instagram of door even bij iemand te zwaaien voor het raam. Laat ook weten wat u nodig heeft op geloofsgebied door één van de pastores te bellen of te mailen. We denken en bidden graag met u mee, maar we zijn niet helderziend. We ruimen graag tijd in voor iedereen die iets wil zeggen over wat hem of haar ontroerd heeft, of verdrietig maakt of juist met vreugde overlaadt.

Het is een uitdaging om in deze tijd kerk te zijn met elkaar, om te zoeken wat God van ons vraagt in ons leven hier en nu en om te ontdekken hoe we elkaar nabij kunnen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de Eeuwige, de Liefdevolle God met ons meegaat, ons kracht en troost geeft en ons voorgaat op een weg die het licht laat terugkeren in ons midden.

13 oktober 2020
Pastor Lysbeth Minnema