‘Ontmoetingen’ blog 7 van pastor Lysbeth Minnema

Er zijn mensen die je goed kennen en bij wie je niets moet. Je kunt met hen praten als je daar behoefte aan hebt, maar je kunt ook rustig op de bank voor je uit staren en er gewoon maar zijn. Misschien is voor zulke samenkomsten het woord ont-moeting, niets moeten, uitgevonden.

Zo kan ook de ontmoeting met God zijn. Je loopt gewoon op een middag de kerk binnen en bent er. Je bent bij God, je hoeft niets. Je plaatst jezelf in Gods ruimte en luistert naar wat Hij je influistert. Of je bidt voor de dingen die je bezig houden. Maar gewoon er zijn is genoeg.

Ontmoeting met God, met elkaar en met jezelf, dat vinden we belangrijk in de parochie. Jezus heeft vele ontmoetingen met mensen die door de verbondenheid met Christus een nieuw leven durven beginnen. Ze zijn gekend, gezien en beseffen opeens wat belangrijk is in hun leven.

Soms vragen we ons af of in deze coronatijd zulke ontmoetingen nog wel mogelijk zijn. Afstand houden is immers het devies geworden. Maar echte ontmoetingen overbruggen moeiteloos de lichamelijke afstand die er is. Ook al drinken we al heel lang niet meer samen koffie na de viering, ook al worden er heel veel bijeenkomsten afgezegd, toch zien mensen elkaar en kennen ze elkaar.

Getroffen ben ik de afgelopen maanden door een aantal Afrikaanse vrouwen. Eén van hen werd ernstig ziek. Door chemotherapie had ze af en toe geen kracht om eten te koken voor haar twee kinderen. Haar vriendinnen stonden op. Om beurten kookten ze voor het gezin. Op de verjaardagen van de kinderen namen zij de taart mee. Als het wat beter ging, dan namen ze de zieke moeder mee naar buiten: even fietsen, een wandelingetje, daar knap je van op. En ze deelden vreugde en verdriet. Ontmoeting is dat, gewoon er zijn voor elkaar, omdat je van elkaar bent gaan houden.

Voor mij zijn deze vrouwen leerlingen van Jezus die me leren hoe we er voor elkaar kunnen zijn en hoe we God aanwezig kunnen laten zijn in ons midden. Dat wens ik onze parochie toe in het nieuwe jaar: mooie ontmoetingen met God en met elkaar, waardoor je als mens groeit in hoe je bedoeld bent, omdat je gezien wordt en gekend wordt.

30 december 2021

Pastor Lysbeth Minnema