waarschuwing identiteitsfraude

Identiteitsfraude via de mail (maar ook op andere manieren) wordt gebruikt om personen op te lichten

Sinds enige tijd worden er (weer) e-mails gestuurd vanaf e-mailadressen die erg veel lijken op
e-mailadressen van personen in een kerkelijke instelling. De PKN kerk heeft daar de afgelopen maanden veel last van gehad en sinds deze week hebben we hier ook concreet in één van onze bisdom-parochies mee te maken gehad. Dat is zeer vervelend en onaangenaam. Oplichters misbruiken identiteitsgegevens van een bekend persoon (pastorale beroepskracht) om e-mails te versturen. In de e-mail wordt om hulp gevraagd door bijvoorbeeld geld over te maken of iets specifieks (cadeaubonnen) te kopen en dit te sturen naar vrienden/parochianen.

Ons belangrijkste advies: negeer alle mails waar om hulp, geld of cadeau-bonnen wordt gevraagd.

Mocht er toch een hulpverzoek binnenkomen en twijfelt u of dit een echt of een nepverzoek betreft, volg dan de volgende stappen:

1. Kijk bij mails die gaan over hulpverzoeken in ieder geval altijd goed naar het mailadres en de naam van het mailaccount (klik op het mailaccount om de volledige naam te zien, dit kan geen kwaad). Het mailadres lijkt erg op een bestaand emailadres, dus wees hierin heel zorgvuldig. Veel voorkomend zijn bijvoorbeeld nep e-mailadressen die eindigen op @hotmail.com ipv het echte e-mailadres dat eindigt op @gmail.com.
  2. Maak afspraken binnen uw eigen parochie of PCI over de manier waarop hulpverzoeken worden gedaan: doe dergelijke verzoeken bij voorkeur persoonlijk of telefonisch, het risico op fraude via e-mail is simpelweg te groot.
  3. Check in ieder geval, als er toch een verzoek per mail komt, eerst langs andere weg dan per mail bij degene die het hulpverzoek heeft gestuurd of het een echt verzoek betreft voor u verdere stappen onderneemt.

Identiteitsfraude is een veelvoorkomend probleem in Nederland. Criminelen maken gebruik van valse of gestolen identiteitsgegevens om anderen op te lichten. De creativiteit van criminelen kent wat dit betreft nauwelijks grenzen. Wees daarom bij elke mail alert op deze en andere vormen van fraude.

Meer informatie is te vinden op www.fraudehelpdesk.nl